Tematín

Hrad vybudovaný v jihozápadní časti Považského Inovca na vápenocovo-dolomitovém podloží

Hrad Tematín: info.

Hrad byl vybudovaný v jihozápadní časti Považského Inovca na vápenocovo-dolomitovém podloží temena vybíhají západně od Bezovca mezi Lúčanskou a Hrádockou dolinou. S nadmořskou výškou 564 metrů patří mezi vyšší položené hrady a je výraznou dominantou Štředného Považia. Patří do katastra obce Lúka.

Tuto lokalitu si vybíráme nejenom z hlediska atraktivity, ale i z hlediska dobrého podloží, které slibuje v zimním blátivém počasí relativně vhodné podmínky pro jízdu na biku. Inspirací jsou nám kamarádi z Mountain Lovers a my se rozhodujeme právě pro trasu v okolí Hradu Tematín.

Stačí už jen domluvit sestavu, pár sms zpráv s kamarády, které probíhají večer před odjezdem, upřesnění času výjezdu a ráno se může vyrazit. Ráno nakládáme kola a vyrážíme s Josefem směr Tematín, bereme to přes Skalici, kde nabíráme kamaráda Vlada. Současně má vyjíždět i tříčlenná posádka z Veselí nad Moravou. Sraz si dáváme v děvět v Lúčce pod hradem Tematín.Vítájí nás již nedočkaví kamarádi, Ivo s Rockerem, a já se ptám, kde májí Richarda, který večer před odjezdem chystal mapy. Ivo pokrčí rameny a  s mírným pousmáním prohlásí:  “To víš, Richarda večer ještě pohltil démon alkohol….” Tedy je mně vše jasné a myslím na kamaráda Richarda a jeho kocovinu.

Skládáme biky a vyrážíme údolíčkem po lesní cestě, provází nás krásné slunečné počasí a tři stupně pod nulou. Lepší počasí jsme si nemohli přát.

Dále stoupáme po turistické modré značené stezce po široké lesní cestě až do místa křížení k dřevěné tabuli s nápisem Stará Hradná cesta.

Právě v tomto místě začíná to, za čím jsme sem přijeli. Natěšení vyrážíme na úzkou pěšinku Ihelník, která má vrstevnicový charakter a lemuje ji množství borovic a nízkých jalovců. Užíváme si jízdu a úsměv máme od ucha k uchu. Vše umocnňuje krásné počasí.

Krátkým výšlapem se dostáváme na kopeček, kde se nám naskytne výhled na hřeben Považského Inovca.

Toto místo volíme jako ideální na doplnění pitného režimu a energetických hodnot.

Pokračujeme dále po stezce a v zádech máme hrad Tematín, klesáme k louce a strácíme výškové metry, až do údolí, kde ztracené výškové metry nastoupáme po lesní cestě, která vede po žluté turistické stezce až k hradu.

Proběhne prozkoumání zříceniny hradu, který v současné době opravují dobrovolníci.

Poté už se vydáváme po kamenitém trailu zpět na místo, které jsme už dnes navštívili a to k dřevěné tabuli. Vydáváme se dál po již dnes projeté stezce k rozcestí, kde se dáváme doprava na trail s názvem Boroviště, který nás příjemným houpání zavede zpět k zaparkovaným autům.

Tato lokalita bude jistě zajímavá v každém ročním období a my s klukama u auta a balení kol už plánujeme, že ji určitě navštívíme i v létě. Natolik se nám tu líbilo.